خلاصه اخبار اقتصادی امروز جمعه ۱۵ فوریه ۲۰۱۹

📆 خلاصه تقویم اقتصادی امروز
🔆 جمعه ۱۵ فوریه ۲۰۱۹


🔸 ـ ۰۰:۰۰ AUD 🇵🇳 سخنرانی عضو بانک رزرو استرالیا – Kent
🔸 ـ ۰۱:۰۰ NZD 🇬🇸 شاخص PMI کسب و کار نیوزیلند
🔸 ـ ۰۵:۰۰ CNY 🇨🇳 شاخص بهای مصرف کننده – CPI
🔸 ـ ۰۵:۰۰ CNY 🇨🇳 شاخص بهای تولید کننده – PPI
🔸 ـ ۰۸:۰۰ JPY 🇯🇵 شاخص تولیدات صنعتی
🔸 ـ ۱۲:۳۰ CNY 🇨🇳 خالص وام های اعطایی به مصرف کنندگان و صاحبان کسب و کار
🔸 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 شاخص خرده فروشی خالص
🔴 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 شاخص خرده فروشی
🔸 ـ ۱۳:۳۰ EUR 🇪🇺 تراز تجاری
🔸 ـ ۱۶:۳۰ EUR 🇪🇺 سخنرانی عضو بانک مرکزی اروپا – Coeure
🔴 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص خرده فروشی خالص
🔸 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص بهای واردات
🔸 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص تولیدی ایالت نیویورک
🔴 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص خرده فروشی
🔸 ـ ۱۷:۰۰ CAD 🇨🇦 اوراق بهادار خارجی خریداری شده
🔸 ـ ۱۷:۴۵ USD 🇺🇸 شاخص تولیدات صنعتی
🔸 ـ ۱۸:۲۵ USD 🇺🇸 سخنرانی عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو – Bostic
🔸 ـ ۱۸:۲۵ USD 🇺🇸 سخنرانی عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو – Mester
🔸 ـ ۱۸:۳۰ USD 🇺🇸 شاخص انتظارات مصرف کننده – دانشگاه میشیگان
🔸 ـ ۲۱:۳۰ USD 🇺🇸 آمار موسسه Baker Hughes از تعداد دکل های حفاری نفت آمریکا
🔸 ـ ۲۱:۳۰ USD 🇺🇸 آمار موسسه بیکر هویز از تعداد کل دکل های نفت و گاز فعال

🔸 امروز شاخص‌های سهام آسیا به خاطر نگرانی‌ها از رشد اقتصاد جهانی و بدبینی‌ها به مذاکرات تجاری آمریکا و چین افت کرده‌اند. این مسئله باعث تشدید جریانات ریسک گریزی و افزایش تقاضا برای دارایی‌های امنی مثل اوراق خزانه‌داری آمریکا و ین ژاپن شده است.

🔸 شاخص‌های سهام چین، هنگ‌کنگ و کره جنوبی به بیشترین کاهش را ثبت کرده‌اند و شاخص‌های سهام ژاپن و آتی آمریکا هم پایین آمده‌اند. داده‌های تورمی بخش مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چین هم ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده‌اند و به همین دلیل شاخص‌های سهام چین پایین آمده‌اند. دیروز داده‌های اقتصادی آمریکا هم نگران‌کننده بودند. شاخص خرده‌فروشی آمریکا به پایین‌ترین سطح در نُه سال گذشته رسیده است. بورس سهام نیویورک در واکنش به شاخص‌های خرده‌فروشی تحت‌فشار قرار گرفت و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ده‌ساله آمریکا به ۲٫۶۵ درصد پایین آمد.

🔸 تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین هم چنان بر تمایلات ریسکی بازار آسیب وارد می‌کند. اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که هنوز چین به درخواست‌های آمریکا برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی پاسخ نداده است. با وجود اینکه ترامپ آماده است تا آتش‌بس تجاری را به مدت دو ماه تمدید کند، اما هنوز پیشرفتی در مذاکرات مشاهده نشده است. از نظر تحلیلگران، بازار بیش از حد به مذاکرات تجاری آمریکا و چین خوش‌بین بوده است و در کوتاه‌مدت احتمال ناامیدی سرمایه‌گذاران از روند مذاکرات تجاری جدی است. شاید زمان دست‌یابی به توافق تجاری به تعویق بیفتد، اما چیزی که مهم هست بی‌اعتمادی‌ها به آینده تجاری است که می‌تواند به ضرر همه باشد.

🔸 آخرین گزارش‌های اقتصادی منتشر شده هم موجب تشدید نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی شده است. داده‌های تورمی بخش تولیدکنندگان چین برای هفتمین ماه متوالی افت کرده که به خاطر کاهش تقاضا بوده است. این در حالی است که داده‌های اقتصادی آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد ناحیه یورو است ضعیف‌تر از انتظارات بازار بودند. در آمریکا ترامپ طرح کنگره برای جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت آمریکا را امضا کرده، اما گفته می‌شود که او وضعیت فوق‌العاده در آمریکا اعلام خواهد کرد تا بودجه فدرال بیشتری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک به دست آورد.

🔸 در بازار نفت خام خوش‌بینی‌ها به کاهش مازاد عرضه جهانی نفت از قیمت‌ها حمایت کرده است. در بازار فارکس پوند تحت‌فشار فروش قرار گرفته است. دیروز مخالفت نمایندگان پارلمان با نخست‌وزیر این کشور شانس خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا را بالا برده و به احتمال زیاد اگر در پارلمان رأی‌گیری در رابطه با توافق BREXIT صورت گیرد، توافق رد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code