خلاصه تقویم اقتصادی امروز

خلاصه تقویم اقتصادی امروز
🔆 چهارشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۱۹

🔸 ـ ۰۱:۰۰ USD 🇺🇸 گزارش هفتگی ذخایر نفت خام – گزارش موسسه فرآورده های نفتی آمریکا
🔸 ـ ۰۳:۱۵ USD 🇺🇸 سخنرانی عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو – Clarida
🔸 ـ ۰۳:۳۱ GBP 🇬🇧 شاخص خرده فروشی BRC
🔸 ـ ۰۵:۰۰ AUD 🇵🇳 شاخص انتظارات مصرف کننده – Westpac
🔸 ـ ۰۷:۰۰ AUD 🇵🇳 سخنرانی عضو بانک رزرو استرالیا – Debelle
🔸 ـ ۱۰:۴۵ JPY 🇯🇵 سخنرانی رئیس بانک مرکزی ژاپن – Kuroda
🔴 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 تولید ناخالص داخلی – GDP
🔸 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 شاخص تولیدات صنعتی
🔴 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 شاخص تولیدات کارخانجات
🔸 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 تراز تجاری
🔸 ـ ۱۳:۰۰ GBP 🇬🇧 تراز تجاری با کشورهای غیر اتحادیه یورو
🔸 ـ ۱۵:۳۰ USD 🇺🇸 گزارش ماهانه اوپک – OPEC
🔴 ـ ۱۶:۱۵ EUR 🇪🇺 نرخ بهره شبانه تسهیلات سپرده
🔴 ـ ۱۶:۱۵ EUR 🇪🇺 نرخ بهره شبانه سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی اروپا
🔴 ـ ۱۶:۱۵ EUR 🇪🇺 بیانیه سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا
🔴 ـ ۱۶:۱۵ EUR 🇪🇺 تعیین نرخ بهره
🔴 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص بهای مصرف کننده خالص – Core CPI
🔸 ـ ۱۷:۰۰ USD 🇺🇸 شاخص بهای مصرف کننده – CPI
🔴 ـ ۱۷:۰۰ EUR 🇪🇺 کنفرانس مطبوعاتی بانک مرکزی اروپا
🔸 ـ ۱۷:۳۰ GBP 🇬🇧 تخمین تولید ناخالص داخلی NIESR
🔸 ـ ۱۷:۳۰ GBP 🇬🇧 ارزیابی ماهانه GDP انگلستان توسط موسسه NIESR
🔴 ـ ۱۹:۰۰ USD 🇺🇸 گزارش هفتگی ذخایر نفت خام – گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا
🔸 ـ ۱۹:۰۰ USD 🇺🇸 ذخایر نفت خام Cushing – اداره اطلاعات انرژی آمریکا
🔸 ـ ۲۱:۳۰ USD 🇺🇸 حراج اوراق ۱۰ ساله
🔸 ـ ۲۲:۳۰ USD 🇺🇸 تراز بودجه فدرال
🔴 ـ ۲۲:۳۰ USD 🇺🇸 گزارش آخرین نشست پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا – FOMC Minutes

🔹 نگرانی‌های از کاهش رشد اقتصاد جهانی و تشدید تنش‌های تجاری باعث سقوط شاخص‌های سهام جهانی شده است. با این حال هنوز جریانات ریسک گریزی تشدید نشده‌اند. همبستگی هم در نوسانات دلار در برابر ارزهای اصلی دیده نمی‌شود. در بازار نفت دیدگاه‌های محتاطانه پوتین در رابطه با ادامه کاهش سطح تولید نفت باعث توقف رالی صعودی نفت خام شده است.

🔹 شاخص سهام ژاپن بیشترین کاهش را ثبت کرده و شاخص‌های سهام هنگ‌کنگ، کره جنوبی و چین هم افت‌های جزئی را ثبت کرده‌اند. دیروز شاخص سهام S&P 500 آمریکا برای اولین بار در نُه روز معاملاتی گذشته افت کرد. دولت آمریکا اروپا را تهدید کرده که تعرفه واردات کالاهای اروپایی را بالا خواهد برد. در همین حال صندوق بین‌المللی پول (IMF) هم برآورد رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده و به پایین‌ترین مقدار از بحران مالی جهانی رسانده است.

🔹 نرخ بازدهی اوراق قرضه استرالیا پایین آمده و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ده‌ساله آمریکا هم دوباره به زیر ۲٫۵ درصد رسیده است. در همین حال پوند انگلستان نوسانات نسبتاً شدیدی را تجربه می‌کند. اتحادیه اروپا این کشور را تحت فشار قرار داده تا زمان خروج انگلستان از اتحادیه حداقل یک سال به تعویق بیفتد.

🔹 تمایلات ریسک‌پذیری بازار وضعیت بسیار آسیب‌پذیری دارند. گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نگرانی‌ها از کُندی رشد اقتصاد جهانی را دوباره تشدید کرده است. در جنگ تجاری هم تنش‌های جدیدی میان آمریکا و اتحادیه اروپا دیده می‌شود. این در حالی است که هنوز مذاکرات تجاری آمریکا و چین به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. امروز تمرکز اصلی بازار به نشست بانک مرکزی اروپا، گزارش آخرین نشست فدرال رزرو و داده‌های تورمی آمریکا خواهد بود.

نشست بانک مرکزی اروپا

🔸 از ابتدای سال ۲۰۱۹ سرمایه گذاران بیشتر به دنبال فروش یورو بوده‌اند نه خرید آن. به‌طوری‌که هر رالی صعودی فرصتی برای ورود فروشندگان جدید به بازار بود. امروز نشست بانک مرکزی اروپا را در پیش داریم و EURUSD به خاطر جریانات تثبیت سود فروشندگان توانسته بازگشت صعودی را به راه بیندازد. حتی برخی از فعالین بازار فارکس امیدوارند که بانک مرکزی به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در بخش خدماتی و خرده‌فروشی توجه کند و به نوعی با دیدگاه‌های مثبت خود از یورو حمایت کند.

🔸 اما بایستی توجه داشت که شش نگرانی اصلی بانک مرکزی اروپا در یک ماه گذشته تغییری نکرده است. آمریکا با تهدید اعمال تعرفه‌های جدید علیه اتحادیه اروپا نگرانی‌ها از جنگ تجاری را بالا برده است. آمریکا علاوه بر اینکه می‌خواهد برای واردات خودروهای اروپایی تعرفه اعمال کند، بلکه برای واردات پنیر و شراب اروپایی هم تعرفه اعمال خواهد کرد، که احتمالاً ارزش تعرفه‌ها به ۱۱ میلیارد دلار خواهد رسید. بروکسل هم اعلام کرده که تلافی خواهد کرد. تشدید تنش‌های تجاری به نفع یورو نیست.

🔸 در همین حال ایتالیا به خاطر رشد ضعیف اقتصادی آلمان و اروپا در معرض ورود به رکود اقتصادی است. مذاکرات تجاری آمریکا با چین هم فعلاً بی‌نتیجه مانده و مذاکرات BREXIT هم به جایی نرسیده است. هر دو بحران تهدید جدی برای اقتصاد جهانی و ناحیه یورو است. در این میان با وجود افزایش قیمت نفت و پایین بودن ارزش یورو در بازار فارکس، فشارهای تورمی تقویت نشده‌اند.

🔸 بنابراین هر چند بانک مرکزی اروپا می‌تواند با اشاره به ثبات در شاخص‌های اقتصادی از یورو حمایت کند، اما عوامل زیادی وجود دارند که بانک مرکزی اروپا را نگران می‌کنند. در آخرین نشست بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی با اشاره به این نگرانی‌ها یورو را تضعیف کرد. اگر دراگی بر مسائل نگران کننده تمرکز کند، EURUSD می‌تواند سقوط کند و به کف قیمتی ماه مارس در ۱٫۱۱۷۶ دلار برسد. با این حال اگر ماریو دراگی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا از وضعیت اقتصادی ناحیه یورو راضی باشد، EURUSD می‌تواند تا ۱٫۱۳۵۰ دلار هم جهش کند. از آنجایی که نرخ بازدهی اوراق قرضه ده‌ساله آلمان در محدوده منفی قرار دارند، انتظار می‌رود که ریسک سقوط یورو بیشتر از صعود آن باشد. در واقع بر اساس وضعیت نرخ بازدهی اوراق قرضه، یورو باید در اطراف ۱٫۱۰ دلار معامله شود.

امروز تمرکز معامله گران پوند به نشست رهبران اتحادیه اروپا و بررسی درخواست‌های انگلستان خواهد بود. انگلستان از اتحادیه اروپا خواسته که تاریخ خروج از اتحادیه اروپا را تا ۳۰ ژوئن به تأخیر بیندازند. نخست‌وزیر انگلستان در سفر خود به برلین و پاریس نتوانست کاری انجام دهد. با این حال به نظر می‌رسد که هنوز با درخواست انگلستان مخالفت نشده است. در همین حال مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کرده که اروپا دوباره بر سر BREXIT مذاکره نخواهد کرد.

🔸 در داخل انگلستان هم حزب مخالف دولت (حزب کارگر) گفته که دولت برای تغییر مواضع خود در رابطه با توافق BREXIT آماده نیست و به همین دلیل فعلاً تنها گزینه برای خروج همراه با توافق انگلستان از اتحادیه اروپا این است که پارلمان انگلستان توافق پیشنهادی ترزا می (نخست‌وزیر) را تصویب کند. نخست‌وزیر انگلستان معتقد است که حامیان این توافق روز به روز بیشتر می‌شود، اما تا وقتی این طرح برای چندمین بار در پارلمان به رأی گذاشته نشده، نمی‌توان در رابطه با تصویب آن حرفی زد. GBPUSD هنوز هم در بالای ۱٫۳۰ دلار در حال نوسان است و این یعنی سرمایه گذاران نسبت به تمدید BREXIT امیدوارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code